Nők a volánnál
A 2022. évi W Series világbajnokságon Jamie Chadwick már háromszoros világbajnok. A W Series egy kizárólag nőknek induló formula-autós széria, amelyet először 2019-ben rendezték meg – tudatta dr. Horváth Dávid. Fotóink Kasznár Gyula felvételei.
2017-ben nem hivatalos információk kezdtek el terjedni egy csak nőknek induló formulaautós versenysorozat létrehozásáról. 2018-ban mutatták be nyilvánosan és hivatalosan a W Series-t. Megalapításának a célja az volt, hogy a hölgyek is nagyobb szerephez jussanak az autó- és motor-sportban, valamint hogy a tehetséges versenyzőket eljuttassák egészen a Formula-1-ig. A szériát több ismert közszereplő is támogatta, mint például a korábbi F1-es pilóta David Coulthard, Catherine Bond, Matt Bishop, Tim Crow és a jelenleg a Red Bullnál dolgozó tervezőzseni: Adrian Newey.
A legelső évad 2019-ben került megrendezésre, amely 6 versenyből állt Európában, a Német túraautó-bajnokság (DTM) betétsorozataként. Az összes versenyautót a brit Hitech Grand Prix készítette fel. A 2020-as szezonra megerősítették, hogy a 2019-es bajnokság első 12 helyezettje automatikusan indulási jogot szerzett, melléjük még további pilóták selejtezőjét is lehetővé tették. Később a 2020-as kiírást hivatalosan teljes egészében törölték a koronavírus-világjárvány miatt. Helyette az online iRacing platformon egy 10 eseményből álló eSport sorozatot hirdettek meg. 2021-re a Formula-1 egyik betétszériája lett és a legtöbb helyszínre együtt utazott a mezőny a királykategóriával. Innentől minden hölgy különálló csapatok színeiben indult és a győztes a Nemzetközi Automobil Szövetségtől (FIA-tól) szuperlicenc pontokat kapott. A sorozat megnyeréséért kevesebb ilyen pont kapható, mint a Formula-3 Ázsia-bajnokság győzelméért, de mindkét széria ugyanazt a konstrukciókat használja.
Edzés és időmérő: Minden forduló helyszínén két, legfeljebb 45 percig tartó szabadedzés, ezt követi egy maximum 30 perces időmérőedzés. A versenyen minden futam egy meghatározott számú körszámból áll a pálya hosszúságától függően, de ha csúszik valamilyen oknál fogva a verseny, akkor körszámok helyett 30 perc áll rendelkezésre a táv teljesítéséhez. Pontot az 1-10. helyen célba érő versenyző kap az alábbi sorrendben: 1. helyezett 25 pont, 2. helyezett 18 pont, 3. helyezett 15 pont, 4. helyezett 12 pont, 5. helyezett 10 pont, 6. helyezett 8 pont, 7. helyezett 6 pont, 8. helyezett 4 pont, 9. helyezett 2 pont és a 10. helyezett 1 pont.
Az autók új Formula-3-as Tatuus T-318 verseny-gépe, amelyekben az Alfa Romeo által biztosított 1,8 literes turbófeltöltős motorok dolgoznak, mindezekhez csatlakozik a haloval ellátott pilótafülke. Mindenki egyenlő esélyekkel és autókkal versenyez. Az első idény előtt bejelentésre került, hogy az összes szezonban résztvevő versenyautót a Hitech Racing készíti fel. Az autók felépítése a következő: Hengerűrtartalom 1,8 liter, feltöltés turbó, tömeg 565 kg, szélesség 1850 mm, tengelytávolság 2000 mm, motorerő 270 lóerő (201 kW), kasztni Tatuus T-318 modell, vázszerkezet szénszálas, glória (halo) van, sebességváltó Sadev 6 sebességes, félautomata (+1 hátramenet), kormányzás szervóval támogatott, üzemanyag Aral Ultimate 102 RON ólommentes, üzemanyag-tartály 45,5 literes, keverékképzés közvetlen üzemanyag-befecskendezés, Hankook gumiabroncs.
A W Series idei versenynaptára ez volt: május 6-8. Miami, USA (2 futam), május 20-22. Barcelona, Spanyolország, július 1-3. Silverstone, Egyesült Királyság, július 22-24. Le Castellet, Franciaország, július 29-31. Hungaroring, Magyarország, október 7-9. Szuzuka, Japán. A hölgyek 3 különböző kontinensen mérték össze a tudásukat, 6 különböző versenypályán. A szezon május 6-án vette kezdetét Miamiban, ami az idei szezonban mutatkozott be a Formula-1-ben is. Ezt követően Európába vezetett a hölgyek útja, ahol Barcelonában, Silverstone-ban, Le Castellet-ben és a Hungaroringen versenyezhettek egymás ellen. Ezután végül egy rövid szukai kitérő következett a számukra.
Az idei mezőny legnevesebb pilótája természetesen az angol Jamie Chadwick, a Williams Formula-1-es csapatának a tesztpilótája, a sorozat immár háromszoros világbajnoka. A szintén angol Alice Powell a Caterham Formula-1-es csapatának a versenyautóját tesztelhette, a holland BeitskeVisser a Formula E-sorozat Andretti Autosport csapatának volt a tesztpilótája. A japán Juju Noda a volt Formula-1-es pilóta, Hideki Noda lánya. Részt vett még régebben a sorozatban az angol Katherine Leggea, aki amerikai versenyautó sorozatokban is jól szerepelt. Keszthelyi Vivien tesztpilótaként vett részt a sorozatban 2 évig, de versenyen is elindult. Próbálkozott még a spanyol Carmen Jorda (a Lotus és a Renault Formula-1-es csapatának fejlesztő tesztpilótája) és az amerikai Toni Breidinger, a Victoria?s Secret szupermodellja, a német Doreen Seidel, aki az év playmate-je volt Németországban 2008-ban és a holland Shirley van der Lof, aki egykori holland Formula-1-es pilóta, Dries van der Lof lánya.
Érdekesség, hogy Jamie Chadwick csapatának a tulajdonosa az amerikai dúsgazdag szupersztár Caitlyn Jenner (aki Bruce Jennerként született, de később transz nővé operáltatta át magát). Olimpiai aranyérmes tízpróbázó volt, hatéves tízpróbás karriert futott be, amelynek csúcspontja az 1976-os montreali nyári olimpiai játékok férfi tízpróbájának megnyerése volt, egymás után harmadszor is világrekordot állított fel és amerikai hősként szerzett hírnevet. Nem hivatalosan ő lett a világ legnagyobb sportolója. Később karriert futott be a televízióban, a filmiparban, az írásban, az autóversenyzésben, az üzleti életben és a Playgirl címlapmodelljeként is. Annó Kris Jenner férjeként apja a világ legtöbbet kereső szupermodelljének, Kendall Jennernek és a már multimilliárdos Kylie Jennernek és nevelőapja volt Kris előző házasságából származó gyermekeinek, Kourtney, Kim, Khloe és Robert Kardashiannak. 2007-től 2021-ig szerepelt a Keeping up with the Kardashians című valóságshow-sorozatban.
Alice Powell rajt-cél győzelmét hozta a hungaroringi verseny, akit a lengyel szupersztár, Joanna Jedrzejczyk intett le. Az egykori profi vegyes harcművész és Muay Thai kickboxos a Puma sportgyártó cég meghívására érkezett hazánkba. Minden idők legnagyobb női szalmasúlyú vegyes harcművészének tartják. A brit hölgy ezzel megszakított Jamie Chadwick győzelmi sorozatát, ugyanis a Williams növendéke az idei év első 7 versenyének egyikén sem talált legyőzőre. A pálya ugyan még valamilyen szinten vizes volt a verseny indulásánál, de a versenyirányítás még így sem engedélyezte az állórajtot. Emiatt a mezőny a biztonsági autó mögött, repülőrajttal kezdhette meg a versenyt, azonban már a start előtt történt egy és más. Nerea Marti majdnem megforgott, de megúszta a dolgot ütközés nélkül. A spanyol hölgynek nem sokkal az indulás után is volt egy meleg pillanata, miután Belén Garciával kerültek túl közel egymáshoz.
Nem ez volt az egyetlen komolyabb kontakt a versenyzőnők között: a már büntetett Jessica Hawkins Emma Kimilainennel ütközött, de az eset után mindketten folytatni tudták a száguldást. Ezután nem sokkal Bianca Bustamante a falba állása után be kellett hívni a biztonsági autót, ami miatt elveszett Powell addigi előnye Chadwickkel szemben, akinek az 5. helyről rajtolva kellett felzárkóznia honfitársa mögé. A brit hölgy először Marta Garciát, majd Beitke Vissert utasította maga mögé. Az SC fázist követően már csak 4 körre elegendő ideje maradt a mezőnynek és Chadwick ebben az intervallumban már nem tudott támadást indítani Powell-lel szemben, aki ezzel megszerezte idei első sikerét a sorozatban. Chadwick a 2. helyével még tovább tudta növelni az előnyét az egyéniben, ugyanis a közvetlen riválisa, Visser a 3. helyen ért célba.
Az egyáltalán nem számít újdonságnak a motorsportok világában, hogy a pályahatárok sokszori nem betartását szankcionálni szokták a versenybírók. Azonban a W Series versenyzője, Jessica Hawkins egy eléggé szokatlan büntetést kapott a Hungaroringen megrendezett szabadedzés folyamán. Az Aston Martin kötelékeibe tartozó Hawkins 4 alkalommal is megszegte a pályahatárokat a 4,381 kilométer hosszú versenypályán, ami miatt minden ilyen körideje törlésre került. Azonban a stewardok egy 5 perces büntetést szabtak ki emiatt a brit hölgyre, akinek emiatt vissza kellett jönnie a bokszba és ki kellett várnia azt a bizonyos 5 percet, mielőtt újra kihajthatott volna a pályára. A Hungaroring közismerten a finn rajongók egyik kedvenc helyszíne a versenynaptárban. Minden évben sok finn rajongó érkezik. A Formula-1-en kívül azonban további finn versenyzőknek is szoríthattak idén honfitársaik. A Formula 3-ban William Alatalo képviselte a skandináv országot, míg a W Seriesben Emma Kimiläinen.
– A finnek számára nincs hazai futam az F1-ben, úgyhogy azt hiszem, ez a legközelebbi, amit kaphatok! – mondta Kimiläinen. – Sok finn rajongó a Magyar Nagydíjat a sajátjává fogadta, mert Finnországból könnyű közvetlenül ide repülni, a pálya közel van a városhoz és Budapesten rengeteg élvezetes program vár. A Hungaroringen mindig nagyszerű a hangulat, remélhetőleg sok finn zászló lesz a helyszínen, és a W Series összes versenyzője jó szurkolást kap majd. A Hungaroring egy fizikailag megterhelő pálya, és az előrejelzések szerint az időjárás forró lesz, ami megnehezítheti az autónk és a gumik dolgát. Tavaly sokan küzdöttünk a túlkormányzottsággal, és nehéz volt az előzés, ezért fontos a jó kvalifikáció, ha jó versenyeredményt akarunk elérni. Fizikailag ez lesz a szezon egyik legnehezebb versenye, különösen a fiatal versenyzők számára, akik a gokartokról a Formula autókra váltottak – mondta a versenyzőnő. – Más érzés ez a hétvége, mint a múlt hétvégén Franciaországban volt. Még sosem voltam korábban a Circuit Paul Ricard-on, az a pálya nagyon technikás, és sok kanyar szokatlan, nagyon késői csúcspontokkal, ahol türelmesnek kell lenni. Ezek az autók elég nehezek, így amikor behajtasz egy kanyarba, úgy érzed, hogy nagyobb sebességet tudsz belevinni, mint amekkorát valójában tudsz. Tudatában kell lenned ennek, de ez csak a gyakorlással, a finomhangolással érhető el. Tavaly Magyarországon küszködtem, mert még nem voltam ott (korábban), de most már egy lépéssel előrébb vagyok, mert tudom, hogy milyen, és mit kell tennem. Tavaly csiszoltam a technikámat, és a vezetésem is javult a hétvége során, szóval most onnan indulok, és remélem, hogy jó versenyem lesz! – bizakodott Emma.
Mindez azt jelentette, hogy zsinórban harmadszor Jamie Chadwick lett a széria bajnoka 143 ponttal, a szezon hét versenyéből ötöt megnyerve. Chadwick mögött a holland Beitske Visser zárta a 2. helyen a szezont, a 3. helyezett Alice Powell lett.