ZETApress

hírportál

Nem médiahack volt!

Sokan azt hiszik, átverés volt a Mikulásgyár bezárásának híre. Szombaton bezárja kapuit az idén 20 éves Mikulásgyár, Magyarország egyik legnagyobb adománygyűjtő akciója. Idén legalább háromezer gyerek és legalább ötezer felnőtt személyesen jött el az eseményre – nyilatkozta Zsolnai Endre, a Mikulásgyár szerevezője.

Elmondta, hogy sokáig úgy volt: idén nem szervezik meg a rendezvényt, mert egyetlen multinacionális cég sem vállalta a karitatív eseménnyel járó költségek fedezését. A magánszemélyek adakozásából azonban el tudták indítani idén is az akciót, bár még mindig nem biztos, hogy ki tudják majd fizetni azt a több millió forintos villanyszámlát, amit a Mikulásgyár minden évben megkap.

A gyár november 29-ei megnyitóján az is elhangzott, hogy már a gyerekek játszóterére is be próbált lépni a politika, idén például azt szorgalmazta egy egyetemi tanár, hogy a Mikulás ruhájának vörös színét változtassák meg, mert az egy másik politikai rendszerre emlékezteti a magyar embereket. Ezzel párhuzamosan több párt is nyilatkozott a Mikulásgyárról, a szervezők azonban önmérsékletre kérték a politikusokat a jótékonysági akcióval kapcsolatban. Arra kértek minden közszereplőt, hozzanak ajándékot a karitatív akció helyszínére, de tegyék ezt csendben, mindenféle önfényezés nélkül.

Sokan azt gondolják, hogy átverés volt a bezárás

Éskovács Péter, a Mikulásgyár sajtófőnöke hozzátette: novemberben nagy port vert fel a hír, miszerint pénz hiányában idén nem lesz Mikulásgyár. A közvéleményt megosztotta ez az információ, sokan feltételezték, hogy ez csupán egy jól megtervezett médiahack volt. A sajtótanácsadó a leghatározottabban cáfolja ezt. Szerinte a Mikulásgyárnak nincs ilyesmire szüksége, hiszen a karitatív akciók közül, az egyik legnagyobb publicitást kapja a médiában. – A Mikulásgyár nagyon sokat köszönhet az újságíróknak, ilyen átveréssel már csak ezért sem lett volna etikus próbálkozni – mondta a jótékonysági esemény munkatársa, amely idén 20. alkalommal indult el.

Egy médiahack esetén általában a hír nem a valóságot tükrözi, hanem egy előre megtervezett narratívát szolgál. Mindez a felnőttek világában sajnos már megszokott. De ez is elítélendő, hiszen a hamis hírek gyengítik az emberek bizalmát a médiában. Aki ezt a kommunikációs fogást a gyermekek világára is átviszi, az különösen elítélendő. Aki tudatosan megtéveszti a szülőket és a gyerekeket az felesleges aggodalmat és szomorúságot okozhat mindazokban, akik még hisznek Mikulásban, a jótékonyság erejében – mondta Éskovács Péter. Mindez patetikusnak tűnhet, de valóban így van. A Mikulásgyár az elmúlt 19 évben az önzetlen adakozás egyik metaforája volt a felnőttek számára, a gyerekeknek pedig egy varázslatos hely, ahol a képzelet szabadon szárnyalhatott.

Sokba kerül a gyár üzemeltetése

Egy ilyen varázslatos világ megteremtése nem kis feladat, komoly anyagi források kellenek hozzá. A Mikulásgyárnak minden évben milliós összegű fűtés- és villanyszámlai voltak, az itt dolgozó önkénteseket etetni kellett, a benzin sem ingyen volt a Mikulás autójába. Idén ezekre nem sikerült összegyűjteni megfelelő mennyiségű támogatót, ezért döntött úgy a Mikulásgyár tulajdonosa, hogy nem szervezi meg az eseményt. – Aztán elkezdetek özönleni a levelek, több száz diák írt, hogy ne toljunk ki velük, ők az ötven órás, kötelező , közösségi szolgálatuk egy részét a Mikulásgyárban szerették volna letölteni, irt rengeteg óvoda igazgatója is. Ők már november elején meghirdették a gyerekek körében, hogy mennek a Mikulásgyárba. Ha lehet, ne fosszuk meg a gyerekeket ettől az élménytől. Ez az oka annak, hogy idén mégis volt Mikulásgyár. Az idei Mikulásgyár ugyan nem az a Mikulásgyár volt, amit megszoktunk. A nagy, hatalmas gyárat, óriási csomagolóüzemmel, színes fényekkel nem építették fel, de egy kisebb Mikulásgyár azért volt – mondta Éskovács.

A Mikulás nem politizál

Jó volna, ha ez a kisebb Mikulásgyár megmaradna a gyerekek játszótere és a politikamentes maradna! – Idén már az egyik párt vezetője nyilatkozott a Mikulásgyárról, egy másik párt pedig külön sajtóközleményben próbálta a rendezvényt politikai színezetűvé tenni. Velük párhuzamosan egy egyetemi docens kezdett körleveleket írogatni, amelyben arra próbálta a Mikulásgyár figyelmét felhívni, hogy jó volna, ha Mikulás piros ruháját megváltoztatnánk egy másik színre, mert ez a vörös egy másik rendszerre emlékezetet és a magyar kultúrkörtől testidegen. Én a 19 év alatt a három nyilatkozó közül egyiket sem láttam a Mikulás gyárában. És idén sem. De mások azért eljöttek, mindenféle politikai, ideológiai felhang nélkül tették ezt. Sok polgármester, országgyűlési képviselő, színész, zenész, sportoló jött idén. Ők mindezt önzetlenül, csendben, mindenféle önfényezés nélkül tették – mondta Éskovács Péter.

A Mikulásgyár számokban: 2023-ban az összefogásnak köszönhetően 8314 gyereknek, 54 településre sikerül eljuttatni egy-egy teherautónyi adományt még karácsony előtt. Idén ezek a számadatok növekedni fognak, ám azt hogy mennyivel, csak a szombati napi zárás után tudják megmondani a szervezők.

Szóljon hozzá!