Sikeres pedagógusok
A Pro Progresszió Alapítvány kuratóriuma és a BME rektora meghívására a 2024. évi Pécsi Eszter Tanári Díjak átadásán voltam ma 14 órától a BME K-épület I. emeleti Dísztermében. Az eseményen jelen volt Fischer Zsuzsa, Pécsi Eszter unokája is. Az eseményről és a Pécsi Eszter Tanári Díjról szóló kiadvány idekattintva érhető el.
Az alapítvány 2009 óta adja át a középiskolai matematikai, fizikai, informatikai, kémiai és biológiai ismeretek oktatásának támogatására és az ezeken a területeken kiemelkedő teljesítményt nyújtó pedagógusok elismerésére szóló díját, mely 2022 óta viseli Pécsi Eszter, az első magyar mérnöknő nevét. Az idei Pécsi Eszter Tanári Díj támogatói a Pro Progressio Alapítvány mellett a B. Braun Medical Kft., a Morgan Stanley Magyarország Elemző Kft. és a 77 Elektronika Kft. Fotóink a BME Rektori Kabinet felvételei.
A kuratórium 80 pályázó közül négy tanárnak és hat tanárnőnek – Farkas Ilona, Hegedős Csaba, dr. Hömöstrei Mihály, dr. Konczné dr. Jámbrik Katalin, Molnár-Sáska Ildikó, Sápi Anikó, dr. Schramek Anikó, Szabó Beatrix, Szívós Ádám és Tóth Kristóf – adta át névsor szerint az egy-egymillió forintos díjat és Pécsi Eszter portréjával a 100 mm átmérőjű, 8 mm vastag bronzlapot. Jómagam egykori gyarmati diákként szülővárosom tanárával beszélgettem.
Hegedűs Csaba a Balassagyarmati Balassi Bálint Gimnázium matematika és fizika szakos tanára. A kiváló tehetséggondozói munka mellett különlegesség, hogy iskolájában a vezetésével Stratégiai, innovációs és mérésmetodikai munkaközösség is működik. Talán ez is az egyik oka annak, hogy a Pedagógiai Napokon Mi a Titok címmel felkérték előadás tartására arról, hogy miért szerepel kiemelkedően a gimnázium a kompetencia méréseken.
Szaktanárként nyitott az új nevelési-oktatási módszerek megismerésére, ennek érdekében folyamatosan vesz részt különböző képzéseken, a megszerzett ismereteket hatékonyan építi be a tanítási óráiba. 2007 óta végzi az országos kompetenciamérés iskolai megszervezését, lebonyolítását és kiértékelését. Rendszeresen tart szakköröket és versenyfelkészítőket a szaktárgyai iránt érdeklődő tehetséges diákoknak – olvastuk a méltatásában. Holnap Veszprémbe megy diákjaival a Greenlike országos döntőjére.
Tanítványai eredményesen szerepelnek nívós tanulmányi versenyeken. Közép- és emelt szinten egyaránt sikeresen készíti fel diákjait az érettségire, akik szinte kivétel nélkül felvételt nyernek felsőoktatási intézményekbe. Szaktanári munkája mellett rendszeresen ellát osztályfőnöki feladatokat is. Tanítványai tisztelik szakmai felkészültségét, segítőkész tanári attitűdjét. Innovációs tevékenysége kiemelkedő. Pályázatok írásában és megvalósításában is kulcsszerepet vállal. Különböző szakmai konferenciákon vállal előadó feladatokat, segítve ezzel a partnerintézményekben tanító pedagógustársak munkáját.
Az 52 éves díjazott pedagógusi hitvallását osztotta meg velünk az egy perces köszönőbeszédében.
1. Problémamegoldás szépsége. Hazánkban az általános műveltség elsősorban humán műveltséget jelent. Sok híresség is azzal kérkedik, hogy mennyire nem értették a matekot, sőt büszkeséggel tölti el őket, ha közel voltak a bukáshoz. Ezért is tartom fontosnak felismerni, s megcsodálni egy-egy feladat, s persze megoldás szépségét és értékét. Kihangsúlyozni a gondolkozás – esetleg töprengés – előre-vivő erejét.
2. Mérések szerepe. A jól informált döntés a jó döntés. E szavak nagy hatást gyakoroltak rám, s máig is meghatározók számomra. A mérések – legyen az kompetencia bemeneti vagy csak egy dolgozat – eredményeinek elemzése lehetőséget ad diákok irányába visszajelzésre, a tanítási-tanulási folyamatba való visszacsatolásra, stratégiai döntések meghozatalára.
3. Sport hatása. Sport mindig is fontos volt életemben, s több tanítását a pedagógiában is alkalmazom:
a befektetett munka meghozza a gyümölcsét;
nem szabad feladni, hinni kell magunkban;
ha nem jön be egy módszer, akkor keresni kell egy másikat;
Benedek Tibor sokat ismételt szavai: mindig én akartam jobban!
4. Hangom hallatása. Nagyszerű érzés, mikor meghallják szavam, s nagy örömmel tölt el, ha annak eredményét is látom a diákok sikereinél, az iskolai fejlesztéseknél, egy-egy verseny szervezésénél (BME Alfa) és a mérések eredményeinek elemzésénél (OH).
Kérdésemre elmondta, hogy Balassagyarmaton nőtt fel, az 1-4. osztályt a II. Rákóczi Ferenc általános iskolában végezte, majd az 5-8. osztályt az Ifjúság Útjaiban. Matek-fizika tanára az a Bacsúr Sándorné Marika néni volt, aki 19 évvel korábban a jelen sorok írójának osztályfőnöke volt. Középiskolába a Balassi Gimnáziumba került, ahol 2003 óta tanít. – Ruga Ilona volt az osztályfőnököm, történelem és orosz nyelv tanárom, aki most is a kollégám. Tanáraim közül az Ő hatása is jelentős volt pedagógusi munkámra – mondta el a tanár úr.
A gimiben matematika fakultáción Bognár Mihályné tanárnőtől (Bognár Lajos országos fő-állatorvos édesanyjától) tanult, fizika tanára az a Kovács Gábor volt, aki 1990-1994-ben KDNP-s országgyűlési képviselő lett, s aki sajnos 2021-ben 89 évesen elhunyt.
Érettségi után Csaba Debrecenbe került és a Kossuth Lajos Tudományegyetemen matematika-fizika tanári diplomát szerzett. Közben aktívan részt vett a Hallgatói Önkormányzat munkájában is. Balassagyarmatra hazatérve 1996-tól 7 évig a Mikszáth Kálmán KÉVG tanára lett, majd 2003-ban jött át jelenlegi munkahelyére. A 9. évfolyamon fizikát, a 11-12. évfolyamon angol nyelven matematikát és a 11-12. évfolyamon emelt szintű matematikát tanít, s ha ez még mind nem lenne elég, osztályfőnöke egy 11-es két tanítási nyelvű osztálynak.
A mai ünnepségre főnöke, Mogyorósi Attila igazgató úrral, biológia, földrajz szakos pedagógussal érkezett. Ő írt ajánlást a mai kitüntetéséhez, és az ő ötlete volt a Stratégiai, innovációs, mérésmetodikai munkaközösség létrehozása. Gratulálunk Hegedűs tanár úrnak a megtisztelő díjhoz és további sok sikert kívánunk pedagógusi és magánéleti pályáján!