Elindul az M4-es metró
Március 28-án, pénteken reggel 9-kor adja át Orbán Viktor miniszterelnök és Tarlós István főpolgármester a kelenföldi végállomáson az M4-es metrót az utazóközönségnek ? derült ki a ma délelőtt 11 órai rövid városházi sajtótájékoztatón.
A főpolgármester elmondta, hogy március 22-én, szombaton sikeresen befejeződött a hatóság által felügyelt, utasok nélküli próbaüzem. Az engedélyezési eljárás főszereplői a próbaüzem tapasztalatait összegezve utasforgalmi próbaüzemre alkalmasnak nyilvánították a rendszert. A legfontosabb engedélyek készülnek, szabályszerűen végzik az adminisztrációt; a 10 állomás, a vasúti pálya, a szerelvények típusengedélye, az üzembe helyezési engedély, az automata biztonsági berendezések és a vonatvezérlés engedélyeit ? mondta a főpolgármester.
Tarlós István arra is kitért, hogy az utasforgalmi próbaüzemnek nem véletlenül ez a hivatalos megnevezése. A hatósági felügyelet ennek során is folytatódik, a végleges használatbavételi engedély csak 6 hónap üzemszerű, hibamentes működés után adható ki. Ez nem hiányosságot jelent, hanem mindenütt a világon így van. Az általunk kitűzött, egyetlen határidőre sikerült ezzel a feladattal megbirkózni! ? hangsúlyozta a főpolgármester.
Ingyen vehetik igénybe az utasok az M4-es metrót az átadó ünnepség napján déltől március 30-án, vasárnap üzemzárásig ? döntött a Főváros felhatalmazására a BKK Igazgatósága. Indokul elmondták, hogy a Fővárosnak elemi érdeke az, hogy az új vonalat az utazóközönség minél hamarabb megismerje és használatba vegye. Március 29-én, szombattól a kapcsolódó felszíni közlekedés is jelentősen megváltozik, melyről bővebben idekattintva olvashatunk.
A Kelenföld vasútállomást a Baross téri Keleti pályaudvarral összekötő M4-es metrót nyolc év építés után adják át pénteken. A 7,4 kilométeres, 10 állomást magába foglaló első szakasz építése 2006-ban kezdődött el. A munkálatokat nehezítette, hogy a konzorciumvezető cég többször leállt a munkával többletkövetelések miatt. Az alagútépítés 2007-ben kezdődött és 2010 nyarán fejeződött be, utána kezdődhetett meg az állomások belső beépítése, a vágányok és a biztosítóberendezés, az áramellátási rendszerek telepítése.
A metrószerelvényeket a francia Alstom cég szállítja, ezek külsőre megegyeznek az M2-es vonalon közlekedő Metropolis kocsikkal, de az M4-es metró teljesen automata vezérlésű. Az első időszakban azonban korábbi közlések szerint még vonatkísérő személyzet lesz a szerelvények vezetőállásaiban. Próbaútját mi is végigjártuk 2013. július 29-én, hétfőn délelőtt.