ZETApress

hírportál

Segítség Brüsszelből

Újabb három nagyprojekt kapott brüsszeli jóváhagyást ? tudtuk meg Budai Bernadettől a délelőtti kormányszóvivői tájékoztatón. Az Európai Bizottság ? a projektek előkészítettségének és a kormány gyorsító intézkedéseinek köszönhetően ? a szegedi villamoshálózat fejlesztését, a közép-dunavidéki hulladéklerakók rekultivációját és Békéscsaba szennyvíztisztításának és csatornázásának fejlesztését is jóváhagyta. A mostani döntésekkel immár öt nagyprojekt kapott brüsszeli igent, ezeken felül további 17 nagyprojekt van túl a kormánydöntésen, amelyek közül 14 már Brüsszelben várja a támogató döntést.

A hazai fejlesztéspolitika sikere, hogy az Európai Unió tagországai közül Magyarország nyújtotta be Brüsszelnek a legtöbb nagyprojektet. A beruházások azért is kiemelt jelentőségűek, mert a magas színvonalon előkészített nagyberuházások jelentenek választ azokra a kihívásokra, amelyekkel a nemzetközi pénzügyi- és gazdasági válság miatt szembesül az építőipar, a hazai munkaerőpiac.

A szegedi nagyprojekt célja a városi tömegközlekedés szolgáltatási színvonalának javítása, a közösségi közlekedés népszerűbbé tétele, de cél a környezeti terhelés csökkentése is. A fejlesztés több mint 160 ezer szegedi és környéken élő mindennapjait teszi könnyebbé. A fejlesztés korszerűsíti Szeged mindhárom meglévő villamosvonalát, és sor kerül egy új, közel 2,5 km hosszú negyedik vonal kiépítésére. Több mint 8 km hosszan újakra cserélik a teljes sínpályát, melyek már a legkorszerűbb technológiával készülnek, rezgés- és zajcsillapító gumiággyal rendelkeznek.

Meghosszabbítják a 8-as trolibuszvonalat, és új trolibuszvonal váltja fel az egyik jelenlegi autóbuszvonalat. Korszerűsödik a villamosremíz, a trolibusztelep, valamint az áramellátás is. Kilenc új, alacsonypadlós villamossal és tíz új trolibusszal bővül a járműpark. A projekt befejezésének várható időpontja a 2011-es évvége. A projekt összköltsége megközelíti a harmincmilliárd forintot, melyből az uniós támogatás közel 25 milliárd forint.

A Közép-dunavidéke hulladékgazdálkodási rendszer ? hulladéklerakók rekultivációja projekt fő célkitűzése a vízbázisok, felszíni és felszín alatti vizek védelme, az elhagyott, illegális és megfelelő védelem nélkül működő hulladéklerakók felszámolása és lezárása, a levegő minőségének javítása, valamint az egészségügyi kockázatok felszámolása révén a lakosság életminőségének javítása. A projekt keretében 12 hulladéklerakót teljesen felszámolnak, 69 hulladéklerakót lezárnak, és kettő, a természet által visszahódított hulladéklerakó tájba illesztése fog megvalósulni. A projekt közel félmillió ember életkörülményeit javítja, befejezésének várható időpontja szintén a 2011-es évvége. Összköltsége 7,7 milliárd forintot, melyből az uniós támogatás száz százalék.

A békéscsabai nagyprojekt keretében az eddig csatornázatlan területeken kiépülnek a helyi gyűjtőrendszerek, nyomóvezetékek és a hozzá tartozó átemelők. A csatornahálózat bővítésének köre a Békéscsaba belterületén lévő, a csatornahálózathoz még nem csatlakoztatott egyes területek bekötésére és a város közigazgatási határain belül található egyes városrészek (Mezőmegyer, Fényes, Gerla) elválasztott rendszerben történő csatornázására terjed ki.

A technológiai fejlesztéssel a meglévő békéscsabai szennyvíztelep alkalmas lesz a nagyobb hatásfokú, tápanyag-eltávolítást is megvalósító biológiai tisztításra. Ezáltal a befogadó felszíni víz ? az Élővíz-csatorna ? és közvetve a Kettős-Körös vízminőségi állapota javul. A csatornahálózat fejlesztése 21 ezer békéscsabai mindennapjait érinti, a beruházás összköltsége 17,7 milliárd forint, melyből közel 15 milliárd forint az uniós támogatás.

Magyarország több mint negyven nagyprojektet nevezett meg, ezek közül 23 rendelkezik már a kormány jóváhagyásával. A brüsszeli döntéshozókhoz már 19-et ki is küldtünk, így az eddig elfogadott öt nagyprojekten túl további 14 várja Brüsszel támogató döntését. Ezek mindegyike közlekedésfejlesztési vagy környezetvédelmi beruházás, és értéküknél fogva mind brüsszeli jóváhagyást igényel. A nagyprojektek döntő többsége 13 milliárd forintot meghaladó volumenű beruházás, míg a környezetvédelmi beruházások értékhatára 6,5 milliárdos. Mindezekkel összefüggésben a nagyprojektek esetében az egyes tagországok kormányának jóváhagyásán túl az Európai Bizottság támogatására is szükség van.

A magyar nagyprojektek között olyan jelentős közlekedési beruházások szerepelnek, mint a 4-es metró, a debreceni és a miskolci villamoshálózat fejlesztése, az M7-es autópálya, az M43-as gyorsforgalmi út építése, valamint a Kelenföld?Székesfehérvár-vasútvonal fejlesztése. De brüsszeli jóváhagyásra várnak már olyan jelentős környezetvédelmi fejlesztések is, mint Nyíregyháza csatornázási és szennyvízprogramja, vagy éppen Makó és térségének szennyvízprogramja ? tudatta a Kormányszóvivői Iroda.

Szóljon hozzá!