ZETApress

hírportál

Magyar-cseh busz Baján

Új magyar jármű született cseh koprodukcióban, bemutatták az új magyar elektromos midibuszt. A Városligetben tette meg első köreit a bajai gyár fejlesztése.

A Hősök terén a sajtó szélesebb nyilvánossága előtt is bemutatták a bajai gyárban készült GANZ-SOR EBN8 nevű elektromos midibusz prototípusát. A jármű a Vállalati kutatási, fejlesztési és innovációs tevékenységek ösztönzése című GINOP Plusz-2.1.1-21 pályázati felhívás támogatásával született meg. Fotóink Lantai József felvételei.

A 8 méter hosszú, alacsony-padlós jármű 45 utast tud kényelmesen szállítani, hatótávja pedig 300 kilométer. A busz szívét, a hajtást, valamint a szoftvert magyar szakemberek fejlesztették ki, a kocsiszekrény Csehországból érkezett. A midibuszból jelenleg ez az egy darab létezik, azonban a típusengedély megszerzését követően évi 50 jármű készülhet a GANZ-SOR-ból.

Busz épült Baján: a GANZ Transelektro Közlekedési Berendezéseket Gyártó Kft. (GTKB) cseh járműgyártó partnerével (SOR) megalkotta a vadonatúj GANZ-SOR-t. A két cég azért döntött a közepes méretű midibusz kifejlesztése mellett, mert a főként városi közlekedésre alkalmas jármű a maga kategóriájában világszinten is nagyon keresett. Az új busz fejlesztése három évig tartott, a kocsiszekrény Csehországban készült, de a gép szívét, a hajtásrendszert Magyarországon alakították ki, és a legmagasabb hozzáadott értéket képviselő rendszer-integrációs és szoftverfejlesztési feladatok is Magyarországon zajlanak.

A GANZ-SOR elektromos midibusz alacsony-padlós, a lenyitható rámpáknak köszönhetően mozgáskorlátozottak szállítására is alkalmas. 45 fő fér el kényelmesen a járművön és 16 ülőhellyel rendelkezik. Hatótávolsága eléri a 300 kilométert. A midibusz mellett a GANZ töltőberendezéseket is kifejlesztett, egy OpCharge típusú, pantográfos gyors-töltőt és egy két töltőfejes, kábelcsatlakozós, 120 kW teljesítményű töltőberendezést.

Kevés a midibusz a nemzetközi piacon, a legnagyobb gyártók nem erre a méretre specializálódnak. Azt látjuk, hogy évről évre nő az igény az elektromos hajtású, közepes méretű városi járművekre. A koronavírus-járvány felgyorsította ezt a folyamatot, változnak a közlekedési trendek, sok járaton visszaesett az utaslétszám. A midibusz hatékony alternatívát kíván az utasok szállítására – mondta el Pencz Rudolf, a GTKB Kft. ügyvezető igazgatója.

Kiváló megoldás lehet a midibusz szűk városi környezetben, egyetemi campusokon, idegenforgalmi látványosságok környékén, vagy az agglomerációs közösségi közlekedés támogatására. Az elektromos busz egyben a megújuló energián alapuló közösségi energiafelhasználás fontos alkotóeleme lehet. Akkutelepének köszönhetően képes arra, hogy energiát tároljon, vagy adjon vissza, és így az utasszállítás mellett energetikai feladatokat is ellásson.

A GTKB 2007-ben alakult, ám maga az üzem már több mint 70 éve szolgálja a magyar gazdaságot. Vasúti járműkészülékek, biztosítóberendezések, váltóhajtóművek, áramszedők, teljesítményelektronikai berendezések gyártásában már letettük a névjegyünket, a GANZ-SOR midibusz kifejlesztésével és gyártásával pedig belépünk az e-mobilitás piacára – mondta az ügyvezető hozzátéve: jelenleg csak egy prototípus létezik a GANZ-SOR-ból, azonban a bajai üzem készen áll arra, hogy évi 40-50 jármű is elkészüljön a gyárban.

A GTKB fejlesztési projektje A GTKB Kft. buszgyártási képességének megteremtése és innovatív vezérlőrendszer fejlesztése címmel a GINOP_PLUSZ-2.1.1-21-2022-00081 pályázat keretében folyik.

Szóljon hozzá!