ZETApress

hírportál

SNI-ről Lágymányoson

Százezreket érint a sajátos nevelési igényű gyermekek nevelése, ezért nagy szükség van a tájékoztatásra – tudtuk meg a szombati újbudai konferencián. Fotóink Brandhuber György felvételei. Az előzmények idekattintva olvashatók.

Az elmúlt 20 évben több mint 40%-kal nőtt a sajátos nevelési igényű gyermekek száma Magyarországon, amely csak részben magyarázható az állapotfelmérési eszközök fejlődésével, melyről idekattintva olvashatunk. Érintett szülők és a fejlesztő pedagógus szakma képviselői találkoztak szombaton, hogy megvitassák az SNI-s gyermekek nevelésének és korai fejlesztésének legaktuálisabb kérdéseit. Az előadóknak ingyen parkoló, kávé- és ebédjegy is járt, míg a vendégeknek és a sajtósoknak fizetni kellett mindenért.

A 2023/2024-es tanévben összesen 104.865 óvodás, általános iskolás és középiskolás tanuló volt sajátos nevelési igényű. Pozitív fordulat, hogy napjainkban több gyermeket küldenek el vizsgálatra, de szakértők szerint más tényezők is, például a túlzott digitális eszközhasználat is hozzájárulhat a számok növekedéséhez.

Az SNI-s gyermeket nevelő családok köre több százezer fős, a rengeteg érintett ellenére mégis nagy információhiány tapasztalható. A szakértők szerint a szülők évtizedek óta ugyanazokkal a kérdésekkel, kétségekkel és bizonytalansággal érkeznek az ellátási rendszerbe. Az intézményrendszer és az érintettek sokszor nem ugyanazt a nyelvet beszélik. Tájékoztatásra és olyan egyenrangú párbeszédre lenne szükség, ami segíti az együttműködést a szülők és a pedagógusok között. Fontos lenne az is, hogy társadalmi szinten lebontsuk azokat a hátráltató hiedelmeket, amik aláássák az elfogadó közösségek kialakítását és késleltetik, hogy minden érintett gyermek és tanuló időben megkapja a szükséges segítséget.

Különleges gyerekek különleges nevelése

Ezek a problémák hívták életre a sajátos nevelésű gyermekek (SNI) neveléséről szóló szakmai és információs napot. A KidSpirit Fejlesztő Központ és az EduTech Hungary Zrt. az ELTE Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Kar és Tanítóképző Kar, valamint az Országos Pedagógiai Szakszolgálat szakmai közreműködésével szervezte meg a programot, azzal a céllal, hogy választ adjon azokra a gyakori kérdésekre, amelyekkel a szülők és a pedagógusok a gyermekek korai nevelése során szembesülnek. Az eseményen gyógypedagógusok, oktatási szakemberek és szülők, mintegy 300 résztvevő osztotta meg egymással tapasztalatait és közel harminc kiállító, köztük fejlesztőházak és az érintett családokat támogató szervezetek mutatták be tevékenységüket.

A fejlesztő központba érkező szülőkkel beszélgetve azt tapasztaltam, hogy mindenkit ugyanazok a kérdések, bizonytalanságok foglalkoztatnak. A legtöbben igen hosszú és kacskaringós utat tesznek meg, mire hozzánk eljutnak. Felmérések, szakszolgálat, szülőkonzultációk, ellentmondó visszajelzések, orvosi vizsgálatok és várólisták során vannak túl. A konferenciát éppen ezért hívtuk életre, hogy iránymutatást és orientációt adjunk nem csak a szülők, de a pedagógusok számára is – tette hozzá dr. Rétfalvi Flóra, a szervező KidSpirit Fejlesztő Központ vezetője, az EduTech Hungary Zrt. vezérigazgatója.

Sok a félreértés a SNI-vel kapcsolatban

A sajátos nevelési igény (SNI) egy, a köznevelési törvényben szereplő jogi gyűjtőfogalom, ami azt jelzi, ha egy gyermek vagy tanuló a nevelése során többletszolgáltatásra, például valamilyen fejlesztésre jogosult. Sajátos nevelési igényű az a különleges bánásmódot igénylő gyermek vagy tanuló, aki a szakértői bizottság véleménye alapján mozgásszervi, érzékszervi, értelmi vagy beszédfogyatékos, több fogyatékosság együttes előfordulása esetén halmozottan fogyatékos, autizmus spektrumzavarral vagy egyéb pszichés fejlődési zavarral rendelkezik. Hivatalos diagnózist a Pedagógiai Szakszolgálat szakértői bizottsága adhat, akárcsak az SNI-től eltérő jogszabályi kategória, a beilleszkedési, tanulási és magatartási nehézség (BTM) esetében. Az érintett gyermekeket a gyakorlatban fejlesztő pedagógusok, gyakran gyógypedagógus végzettségű szakemberek segítik. A szülők, az óvoda vagy az iskola gyanúja esetén tehát a Pedagógiai Szakszolgálathoz kell fordulni, hogy egy komplex állapotfelmérés során megerősítsék vagy kizárják azt – foglalta össze dr. Papp Gabriella, az ELTE Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Kar és Tanítóképző Kar dékánja.

A pontos fogalomhasználat azért lényeges, mert az összehangolódást segíti. Ha elnagyolt a megfogalmazás, előfordulhat, hogy nem tudják jól besorolni az érintett tanulót, aminek következtében lehet, hogy a hozzárendelt szakember sem feltétlenül megfelelő az igényeknek – tette hozzá dr. Mlinkó Renáta, az ELTE Gyakorló Országos Pedagógiai Szakszolgálat igazgatója, aki arra is felhívta a figyelmet, hogy el kell hagyni az olyan stigmatizáló kifejezéseket, mint papíros jelző.

Minden gyermek sajátos nevelési igényű

A célirányos támogatáshoz azonban nem kódok és betűszavak kellenek, hanem az egyénről kell gondolkozni, ami lényegesen több mint egy tanuló iskolai teljesítménye – mondja dr. Mlinkó Renáta. A képességek, készségek és teljesítmények spektruma összetett, az iskolai gyengébb teljesítménynek pedig rengeteg oka lehet. Fontos lenne, hogy mind a szülők, mind a társadalom lássa az árnyalatokat. A fórum visszatérő gondolata, hogy valójában minden gyermek sajátos nevelési igényű. Minden gyermeket az egyéni szükségletei szerint, megértéssel, empátiával, a neki legmegfelelőbb módon kell támogatni. Ebben segíthetnek a képesített szakembereket, gyógypedagógusokat foglalkoztató magánintézmények és fejlesztőházak, ahová azok az érintett családok fordulhatnak, amelyek már rendelkeznek szakvéleménnyel. Dr. Rétfalvi Flóra szerint a magánintézmények nagy előnye, hogy jobban testre szabható a terápiás folyamat és talán gyorsabban kaphatnak válaszokat a kérdéseikre és kétségeikre a szülők. Ezt a tendenciát támasztja alá, hogy egyre több központ nyitja meg kapuit.

Együtt vagy külön nevelés?

Szintén az egyéni szükségletek határozzák meg azt, hogy egy tanuló számára az együtt nevelés vagy az elkülönült nevelés jár több előnnyel és kevesebb hátránnyal. A szakértők szerint korszerű az SNI-s gyermekek nevelésére vonatkozó hazai szabályozás, de a gyakorlati megvalósulásban nagy nehézséget jelent a szakemberhiány. Magyarországon jelenleg az integrált oktatás dominál, a KSH adatai szerint a 2022/23-as tanévben az általános iskolákban integráltan oktatott diákok aránya 72% volt. Ez azt jelenti, hogy az SNI-s gyerekek kétharmada átlagos fejlődésűekkel együtt nevelkedik. A rendszerben 4,2 ezer gyógypedagógus és konduktori munkakörben dolgozó pedagógus, 850 fejlesztő pedagógus és több mint 1000 fő utazó gyógypedagógus dolgozott a tanévben.

Az SNI-s gyermekek családját is segíteni kell!

A szakmai fórumon az érintett szülők nem csak résztvevőként, hanem véleményük és tapasztalataik megosztásával is képviselhették magukat. A szakértők szerint a szülőkre partnerként kell tekinteni, bevonni a döntéshozatalba – ennek alapja pedig csak a bizalom és tisztelet lehet. Ugyanakkor a szülői bevonáson túl beszélni kell arról is, hogy az érintett családok gyakran magukra maradnak. Az SNI jogosultságot indokló diagnózis egy életen át kíséri a családot, az ezzel járó veszteségérzés és a nehézségek megterhelik a testvéri kapcsolatokat és a szülők párkapcsolatát is. Az érintett szülők arra hívták fel a figyelmet, hogy a probléma feltárásától nem lesz rosszabbul a gyermek, viszont a felismerés teszi lehetővé, hogy időben megkaphassa a megfelelő segítséget.

Az első SNI információs és szakmai nap rávilágított arra, amit a szervezők és szakemberek korábban is sejtettek: széleskörű tájékoztatásra és párbeszédre van szükség annak érdekében, hogy nagyobb legyen a megértés, elfogadás és az esetleges elakadások könnyebben kiküszöbölhetők legyenek.

Szóljon hozzá!